Spis treści:
- Braki w infrastrukturze na terenie gminy Liszki
- Problemy i opóźnienia w realizacji projektu
- Kraków i brakujące odcinki
- Potrzeby użytkowników tras rowerowych
Braki w infrastrukturze na terenie gminy Liszki
Trasa rowerowa w gminie Liszki wciąż wymaga uzupełnienia kilku kluczowych odcinków. Wśród problematycznych miejsc znajdują się:
- najazd na kładkę od strony ul. Mirowskiej,
- podjazd spod mostu autostradowego do ścieżki na wałach,
- brakujące połączenia w rejonie toru kajakowego Kolna.
Działki potrzebne do budowy tych elementów są zarządzane przez Wody Polskie. Pomimo podpisania części umów dzierżawy, wciąż brakuje zgody na wykorzystanie jednej z działek w rejonie toru kajakowego. Aktualna umowa dzierżawy tego terenu wygasa w listopadzie przyszłego roku.
"Liszki stały się teraz bardziej otwarte, jeśli chodzi o tematy rowerowe, więc liczę na postępy. Boję się, żeby teraz Kraków nie pozostał w tyle z ostatnim brakującym 100-metrowym odcinkiem na prawobrzeżnych wałach, który nie zostałby przypilnowany." - Jarosław Tarański, ekspert rowerowy
Problemy i opóźnienia w realizacji projektu
Proces przygotowania dokumentacji był kilkukrotnie wydłużany z powodu uzgodnień z Wodami Polskimi. Magdalena Gala, rzeczniczka Wód Polskich w Krakowie, wyjaśnia, że zmiany w składanych wnioskach wymagały czasu. Gmina Liszki planuje przejść do realizacji prac natychmiast po zakończeniu fazy dokumentacyjnej. Największym wyzwaniem pozostaje etap dotyczący toru kajakowego Kolna.
"Od dnia złożenia wniosku do dnia zawarcia umowy przeprowadzonych zostało wiele uzgodnień z Gminą Liszki, następowały różnego rodzaju uszczegółowienia oraz zmiany w zakresie złożonych wniosków, co spowodowało wydłużenie czasu przygotowania i zawarcia ww. umów." - Magdalena Gala, rzeczniczka Wód Polskich w Krakowie
Kraków i brakujące odcinki
Brakujące fragmenty trasy w Krakowie również wymagają działań. Miasto w 2021 roku ukończyło 100-metrowy odcinek najazdu na kładkę, jednak dalsze prace zostały wstrzymane. Ekspert rowerowy Jarosław Tarański podkreśla konieczność współpracy między Krakowem a gminą Liszki, aby uzupełnić brakujące elementy infrastruktury i poprawić jakość trasy.
Miasto Kraków wykonało w 2021 roku 100-metrowy odcinek najazdu na kładkę na terenie miasta od strony ul. Mirowskiej i na tym poprzestało, a ważne jest, żeby ten temat ruszył z miejsca i został wykonany już kompleksowo.- Jarosław Tarański, ekspert rowerowy
Potrzeby użytkowników tras rowerowych
Brak odpowiedniej nawierzchni utrudnia korzystanie z trasy rowerowej osobom mniej sprawnym oraz rodzinom z dziećmi. Popularność trasy rowerowej do Tyńca wskazuje na konieczność jej usprawnienia. Zakończenie brakujących odcinków pozwoli na pełne wykorzystanie infrastruktury przez rowerzystów i podniesie standard jednej z najbardziej uczęszczanych tras w regionie.
"Kładka jest już prawie pełnoletnia a dalej nie mamy na nią najazdów. Trzeba to w końcu wykonać, zwłaszcza biorąc pod uwagę również ponadregionalne znaczenie tej trasy." - Jarosław Tarański, ekspert rowerowy
źródło: Love Kraków