Spis treści:
- Zbyt krótkie perony dla krakowiaków
- Konflikt odpowiedzialności za inwestycję
- Działania naprawcze i pytania o bezpieczeństwo
- Potrzeba zmian w infrastrukturze
Zbyt krótkie perony dla krakowiaków
Nowo otwarta linia tramwajowa na trasie S7 w Krakowie ujawniła niedociągnięcia. Przystanek „Elektromontaż” posiada perony o długości 36,5 metra, podczas gdy kursujące tam tramwaje Krakowiaki mają 43 metry długości. W efekcie tylne drzwi tramwajów wystają poza peron. Sytuacja utrudnia wsiadanie i wysiadanie pasażerom. Krakowska Platforma Komunikacyjna, blog poświęcony transportowi publicznemu, zwróciła uwagę na problem. Według ich obserwacji przystanek nie spełnia wymagań bezpieczeństwa i wymaga dostosowania do kursujących pojazdów.
W Nowej Hucie na przystanku Elektromontaż zrobiono perony które… nie mieszczą kursujących tam tramwajów. Zmierzyliśmy, peron ma długość ok. 36,5 metra, podczas gdy jeżdżące tam krakowiaki mają 43 metry. W efekcie, nawet gdy tramwaj podjedzie do samego przodu, tylne drzwi wystają poza peron - Krakowska Platforma Komunikacyjna
Konflikt odpowiedzialności za inwestycję
Instytucje odpowiedzialne za inwestycję przerzucają na siebie winę. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie wskazuje na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jako wykonawcę przystanku. GDDKiA tłumaczy, że jej zadanie ograniczało się do ułożenia torów i ustawienia krawężników. Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA wyjaśnił, że projekt przystanku nie należał do ich zakresu odpowiedzialności. Brak jasno określonych kompetencji utrudnia wskazanie winnego zaistniałej sytuacji.
Przystanek „Elektromontaż” nie był objęty zakresem prac związanych z budową trasy S7. Jedyne prace w tym miejscu były związane z ułożeniem nowych torów i ponownym ustawieniem krawężników. Nie odpowiadamy za projekt i wykonanie tego przystanku - Kacper Michna (GDDKiA, Kraków)
Działania naprawcze i pytania o bezpieczeństwo
Redakcja KRKNews skierowała pytania do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) oraz Zarządu Transportu Publicznego (ZTP). Pytania dotyczyły:
- zgodności przystanku z regulacjami infrastrukturalnymi,
- środków zapewniających bezpieczeństwo pasażerów,
- planów dostosowania długości peronów do kursujących tramwajów,
- terminu ewentualnych działań naprawczych.
Oczekiwane są konkretne odpowiedzi w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom przystanku.
Potrzeba zmian w infrastrukturze
Nowa infrastruktura tramwajowa miała usprawnić komunikację w rejonie Nowej Huty. Nieprawidłowo zaprojektowane perony stanowią jednak wyzwanie dla pasażerów i operatorów transportu publicznego. Szybka reakcja i wdrożenie działań naprawczych są konieczne, aby poprawić bezpieczeństwo oraz wygodę podróżujących.
źródło: krknews