środa, 20 listopad 2024 13:03

Kompleksowa modernizacja autostrady A4 Kraków-Katowice

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Odcinek autostrady Kraków-Katowice Odcinek autostrady Kraków-Katowice Fot: pixabay

Odcinek autostrady A4 łączący Kraków z Katowicami przechodzi największą modernizację w swojej historii. W 2027 roku, po zakończeniu 30-letniej koncesji, zostanie on przekazany Skarbowi Państwa. Prace prowadzone przez Stalexport Autostrada Małopolska obejmują kompleksową wymianę nawierzchni, remont wiaduktów oraz modernizację odwodnienia. Spółka inwestuje w ten projekt ponad pół miliarda złotych, aby zapewnić jego doskonały stan techniczny.

Spis treści:

Inwestycje Stalexportu na autostradzie A4

Do końca grudnia 2023 roku spółka zmodernizuje 37 kilometrów nawierzchni oraz zakończy remont 11 wiaduktów. Kolejne dwa są już zaawansowane w 50 procentach. Docelowo projekt obejmie wymianę całej nawierzchni na odcinku 59,5 kilometra, remont 22 wiaduktów oraz usprawnienie systemu odwodnienia.

  • Łączny koszt modernizacji to ponad 500 milionów złotych
  • Program modernizacji rozpoczął się w 2023 roku
  • Wprowadzone rozwiązania mają chronić środowisko przed zanieczyszczeniami

Prace te wynikają z zapisów umowy koncesyjnej, która zobowiązuje koncesjonariusza do przekazania autostrady w doskonałym stanie technicznym. Odcinek Kraków-Katowice to jedna z najważniejszych tras w Polsce, obsługująca codziennie tysiące pojazdów.

Zakończenie koncesji i intensyfikacja prac

Stalexport od początku koncesji dostosowywał infrastrukturę do wymogów płatnej autostrady. Obecne prace są najbardziej intensywne, ponieważ wiążą się z końcem koncesji w 2027 roku. Rzecznik prasowy spółki Rafał Czechowski podkreśla, że dotychczasowe inwestycje obejmowały zarówno budowę nowej infrastruktury, jak i modernizację starej. Przy tak dużym natężeniu ruchu, które w szczytowych okresach przekracza 50 tysięcy pojazdów na dobę, realizacja tych działań była wyjątkowo wymagająca. Wiosną 2024 roku zostaną wznowione kolejne prace, które obejmą pozostałe odcinki drogi i obiekty inżynieryjne. Do tego czasu spółka zakończyła wszystkie prace przewidziane na ten rok.

„Od początku koncesji sumiennie wywiązujemy się z zapisów umowy: w pierwszych latach budując podstawową infrastrukturę o jakości właściwej dla autostrady, później sukcesywnie modernizując obiekty, które otrzymaliśmy w zarządzanie i utrzymując drogę w należytym stanie” – Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

Perspektywa budowy trzeciego pasa

Pomimo planowanej modernizacji, rosnący ruch na autostradzie A4 wskazuje na konieczność budowy trzeciego pasa. Stalexport od lat apeluje o zwiększenie przepustowości tej kluczowej trasy. Dwupasmowa struktura autostrady nie jest w stanie efektywnie obsłużyć rosnącego natężenia ruchu, co prowadzi do potrzeby częstszych remontów. Spółka wskazuje również na potrzebę szerokiej dyskusji o przyszłości partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Możliwość realizacji inwestycji przez podmioty prywatne może znacząco przyspieszyć modernizację krajowej infrastruktury drogowej.

„Jeśli chcemy szybko i skutecznie budować i modernizować infrastrukturę, w tym infrastrukturę drogową, konieczna jest dyskusja o modelu i zasadach działania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce” – Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

Co czeka autostradę A4 po 2027 roku

W 2027 roku autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa w doskonałym stanie technicznym. Dzięki modernizacji przez Stalexport, trasa będzie gotowa na kolejne lata eksploatacji. Jednak dalsze inwestycje, w tym ewentualna budowa trzeciego pasa, będą zależeć od decyzji nowych zarządców. Spółka w 2023 roku przekazała na rzecz Skarbu Państwa 80 milionów złotych, a jej przychody z opłat za przejazd wyniosły 503 miliony. Zysk netto Stalexportu sięgnął 111,7 miliona złotych, z czego większość została wypłacona w formie dywidendy.

„W 2027 r. odcinek A4 między Katowicami i Krakowem będzie „jak nowy”. Jednak, dopóki ta najbardziej obciążona autostrada w Polsce pozostanie drogą dwupasmową, kolejne remonty będą potrzebne już po kilku kolejnych latach” – Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

źródło: Love Kraków