Spis treści:
- Inwestycje Stalexportu na autostradzie A4
- Zakończenie koncesji i intensyfikacja prac
- Perspektywa budowy trzeciego pasa
- Co czeka autostradę A4 po 2027 roku
Inwestycje Stalexportu na autostradzie A4
Do końca grudnia 2023 roku spółka zmodernizuje 37 kilometrów nawierzchni oraz zakończy remont 11 wiaduktów. Kolejne dwa są już zaawansowane w 50 procentach. Docelowo projekt obejmie wymianę całej nawierzchni na odcinku 59,5 kilometra, remont 22 wiaduktów oraz usprawnienie systemu odwodnienia.
- Łączny koszt modernizacji to ponad 500 milionów złotych
- Program modernizacji rozpoczął się w 2023 roku
- Wprowadzone rozwiązania mają chronić środowisko przed zanieczyszczeniami
Prace te wynikają z zapisów umowy koncesyjnej, która zobowiązuje koncesjonariusza do przekazania autostrady w doskonałym stanie technicznym. Odcinek Kraków-Katowice to jedna z najważniejszych tras w Polsce, obsługująca codziennie tysiące pojazdów.
Zakończenie koncesji i intensyfikacja prac
Stalexport od początku koncesji dostosowywał infrastrukturę do wymogów płatnej autostrady. Obecne prace są najbardziej intensywne, ponieważ wiążą się z końcem koncesji w 2027 roku. Rzecznik prasowy spółki Rafał Czechowski podkreśla, że dotychczasowe inwestycje obejmowały zarówno budowę nowej infrastruktury, jak i modernizację starej. Przy tak dużym natężeniu ruchu, które w szczytowych okresach przekracza 50 tysięcy pojazdów na dobę, realizacja tych działań była wyjątkowo wymagająca. Wiosną 2024 roku zostaną wznowione kolejne prace, które obejmą pozostałe odcinki drogi i obiekty inżynieryjne. Do tego czasu spółka zakończyła wszystkie prace przewidziane na ten rok.
„Od początku koncesji sumiennie wywiązujemy się z zapisów umowy: w pierwszych latach budując podstawową infrastrukturę o jakości właściwej dla autostrady, później sukcesywnie modernizując obiekty, które otrzymaliśmy w zarządzanie i utrzymując drogę w należytym stanie” – Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.
Perspektywa budowy trzeciego pasa
Pomimo planowanej modernizacji, rosnący ruch na autostradzie A4 wskazuje na konieczność budowy trzeciego pasa. Stalexport od lat apeluje o zwiększenie przepustowości tej kluczowej trasy. Dwupasmowa struktura autostrady nie jest w stanie efektywnie obsłużyć rosnącego natężenia ruchu, co prowadzi do potrzeby częstszych remontów. Spółka wskazuje również na potrzebę szerokiej dyskusji o przyszłości partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Możliwość realizacji inwestycji przez podmioty prywatne może znacząco przyspieszyć modernizację krajowej infrastruktury drogowej.
„Jeśli chcemy szybko i skutecznie budować i modernizować infrastrukturę, w tym infrastrukturę drogową, konieczna jest dyskusja o modelu i zasadach działania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce” – Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.
Co czeka autostradę A4 po 2027 roku
W 2027 roku autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa w doskonałym stanie technicznym. Dzięki modernizacji przez Stalexport, trasa będzie gotowa na kolejne lata eksploatacji. Jednak dalsze inwestycje, w tym ewentualna budowa trzeciego pasa, będą zależeć od decyzji nowych zarządców. Spółka w 2023 roku przekazała na rzecz Skarbu Państwa 80 milionów złotych, a jej przychody z opłat za przejazd wyniosły 503 miliony. Zysk netto Stalexportu sięgnął 111,7 miliona złotych, z czego większość została wypłacona w formie dywidendy.
„W 2027 r. odcinek A4 między Katowicami i Krakowem będzie „jak nowy”. Jednak, dopóki ta najbardziej obciążona autostrada w Polsce pozostanie drogą dwupasmową, kolejne remonty będą potrzebne już po kilku kolejnych latach” – Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.
źródło: Love Kraków