poniedziałek, 15 kwiecień 2024 14:33

Kraków przyspiesza w kierunku zielonej przyszłości. Nowe stacje ładowania autobusów elektrycznych

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Nowe stacje ładowania w Krakowie Nowe stacje ładowania w Krakowie fot: pixabay

Kraków zdecydowanie zmierza ku zrównoważonemu rozwojowi miejskiego transportu. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) ogłosiło plany rozbudowy infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych, zakładając instalację nowych stacji szybkiego ładowania. To krok naprzód w realizacji ekologicznej strategii miasta, który ma poprawić efektywność komunikacji miejskiej i zredukować ślad węglowy.

 

Czego się dowiesz

  • Jakie są główne cele rozbudowy infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie?
  • Gdzie zostaną umieszczone nowe stacje szybkiego ładowania w Krakowie?
  • Ile wynosi koszt budowy jednej stacji szybkiego ładowania?
  • Jakie są dalsze plany rozwoju infrastruktury ładowania MPK w Krakowie?
  • Jakie korzyści przyniesie rozbudowa stacji ładowania dla mieszkańców Krakowa?

Rozbudowa infrastruktury w strategicznych lokalizacjach

Nowe stacje szybkiego ładowania zostaną umieszczone w kluczowych dla komunikacji miejskiej punktach Krakowa, takich jak Azory, Kurdwanów i Rżąka. Szczególnie ważna będzie stacja przy ul. Rydygiera w Rżące, która obsłuży autobusy na linii nr 144, ułatwiając szybkie doładowania między kursami. Dodatkowe stacje na pętlach Azory i Kurdwanów zwiększą dostępność i elastyczność w korzystaniu z floty elektrycznej, co jest kluczowe dla utrzymania ciągłej i niezakłóconej usługi.

Inwestycje i ekonomia projektu

Inwestycja w nowe stacje to nie tylko korzyści ekologiczne, ale także spore wyzwanie finansowe. Koszt budowy jednej stacji, wraz ze stacją transformatorową, może wynieść od 500 tys. zł do 2 mln zł. Proces przetargowy na budowę stacji przy ul. Rydygiera wykazał, że ceny ofertowe wahają się między 1,7 a 2,1 mln zł, co pokazuje zainteresowanie i konkurencyjność w branży technologii ładowania.

Dalsze plany rozwoju

Projekt rozbudowy infrastruktury ładowania w Krakowie nie kończy się na obecnych inicjatywach. MPK planuje także kolejne stacje szybkiego ładowania na Wzgórzach Krzesławickich oraz przy Alei Przyjaźni. Działania te są częścią większego planu, który obejmuje również instalację co najmniej 35 stacji wolnego ładowania w zajezdni autobusowej Wola Duchacka, co stanowi ważny krok w kierunku pełnej elektryfikacji floty miejskich autobusów.

źródło: gazetakrakowska.pl