Spis treści:
- Ulica św. Marka i przykład wskazany przez Łukasza Gibałę
- Propozycje zmian od Rady Dzielnicy I
- Plany miasta na rozwiązanie problemu
Ulica św. Marka i przykład wskazany przez Łukasza Gibałę
Radny Łukasz Gibała wskazał ulicę św. Marka jako jeden z najbardziej jaskrawych przykładów niewłaściwego zarządzania miejscami parkingowymi. Na siedem dostępnych miejsc aż sześć zostało zarezerwowanych dla przedsiębiorców. Przedsiębiorcy mogą nabyć pierwsze miejsce za 1500 zł miesięcznie, a każde kolejne drożeje jedynie o 20 procent. System, który miał ograniczać rezerwację miejsc, w praktyce zachęca do ich zajmowania.
„Pierwsze takie stanowisko mogą mieć za 1,5 tys. zł miesięcznie, a liczba kopert dla jednego podmiotu nie jest w żaden sposób limitowana.” - Łukasz Gibała
„Jedynym mechanizmem, który w zamyśle miał być zniechęcający, jest progresywny wzrost ceny o 20 proc. za każde kolejne miejsce postojowe.” - Łukasz Gibała
Propozycje zmian od Rady Dzielnicy I
Rada Dzielnicy I Stare Miasto dostrzegła problem i 25 czerwca podjęła uchwałę, w której zaproponowała konkretne rozwiązania:
- Podniesienie miesięcznej opłaty za zastrzeżone miejsce do co najmniej 3000 zł.
- Wprowadzenie limitu jednego miejsca na jednego przedsiębiorcę.
- Ograniczenie liczby takich miejsc do maksymalnie 2 procent wszystkich stanowisk parkingowych na danej ulicy.
Zdaniem Rady, takie działania mogą skutecznie odblokować miejsca dla mieszkańców i innych użytkowników.
Plany miasta na rozwiązanie problemu
Wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik poinformował, że problem ten jest znany Zarządowi Transportu Publicznego oraz Zarządowi Dróg Miasta Krakowa. Aktualnie trwają analizy oraz konsultacje dotyczące zmian w przepisach. Nowe regulacje mają być wprowadzone przy okazji zmiany uchwały o strefie płatnego parkowania planowanej na I kwartał 2025 roku.
„Zarząd Transportu Publicznego analizuje uwagi i przy najbliższej zmianie uchwały ws. strefy płatnego parkowania planowanej w I kwartale 2025 roku, zamierza wprowadzić wyższe stawki opłat za nabycie miejsca zastrzeżonego w OPP.” - Stanisław Kracik
Konsultacje obejmują także propozycje dotyczące podwyższenia opłat za miejsca zastrzeżone oraz ograniczenia ich liczby. Za wprowadzenie zmian odpowiada Zarząd Dróg oraz Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Co dalej z parkowaniem w Krakowie
Rozwiązanie problemu braku miejsc parkingowych wymaga szybkich i skutecznych działań. Propozycje Rady Dzielnicy I oraz plany miasta stanowią ważny krok w kierunku poprawy sytuacji. Kluczowe będzie ograniczenie liczby zastrzeżonych miejsc, podwyższenie opłat oraz wdrożenie limitów. Mieszkańcy mają nadzieję na realne zmiany, które przywrócą dostępność parkingów w ścisłym centrum Krakowa.
źródło: Gazeta Krakowska