Czym jest identyfikacja wizualna?
Jak sama nazwa wskazuje, identyfikacja wizualna ma na celu pomóc odbiorcom w budowaniu odpowiednich skojarzeń z danym podmiotem, czy to firmą, czy też wielką marką lub instytucją. W jej skład wchodzą zatem różnorodne symbole, które podnoszą rozpoznawalność na rynku. Nie należy jednak do nich zaliczać materiałów reklamowych, bezpośrednio promujących produkty czy usługi. Identyfikacja wizualna jest raczej całokształtem działań na rzecz budowania wizerunku biznesowego – stanowi swoistego ducha marki, który koniecznie musi wyróżniać się spośród konkurencji.
Cenna wskazówka! Dzięki szeroko rozumianej identyfikacji wizualnej marki, firmy są w stanie kreować spójny przekaz do klientów, którzy mogą być zainteresowani produktami i usługami. Dobrze przygotowana strategia w tym zakresie musi działać na emocje oraz podświadomość odbiorców.
Jakie elementy pozwalają zbudować identyfikację wizualną firmy?
Identyfikację wizualną firmy budują nawet niewielkie elementy, takie jak spersonalizowane akcesoria biurowe! Szczególnie mowa jednak o:
- logo firmy/instytucji;
- kolorystyce przyjętej przez markę;
- wyglądzie wizytówek, papieru firmowego, kopert, teczek ofertowych, opakowań;
- designie: ulotek, banerów, naklejek na witryny sklepowe, szyldów;
- oznakowaniu budynku siedzib;
- szacie graficznej naniesionej na auta/ciężarówki firmowe;
- gadżetach reklamowych wręczanych klientom i kontrahentom;
- elementach digitalowych: wygląd strony www, stopki mailowej czy szablonów na social media.
Dużą wartość w budowie identyfikacji marki mają również spersonalizowane przedmioty. Doskonałym tego przykładem są długopisy z logo, które od lat cieszą się olbrzymim zainteresowaniem. Narzędzia piśmiennicze z napisami lub grawerunkiem na metalowych korpusach zamawiają agencje reklamowe, wielkie koncerny zagraniczne, mali przedsiębiorcy, założyciele start’upów, instytucje publiczne, szpitale, czyli wszystkie podmioty, które chcą zaakcentować swoją obecność w podświadomości odbiorców.
Co daje dobrze zaplanowana identyfikacja wizualna firmy?
Świadomi przedsiębiorcy doskonale wiedzą o tym, że stworzenie pozytywnego wizerunku marki jest kluczem do sukcesu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Wielu z konsumentów decyduje się bowiem na korzystanie z usług lub produktów, które sygnowane są przez firmy o określonych skojarzeniach. Klienci stawiają zatem na dobra jakość, niejednokrotnie przywodzącą im na myśl konkretną markę.
Przy budowaniu identyfikacji wizualnej firmy koniecznie należy brać pod uwagę grupę docelowych konsumentów, personę marketingową, branżę działalności oraz kreatywność – nietuzinkowość w wielu przypadkach potrafi zdziałać prawdziwe cuda. Jak się jednak okazuje, istotne są również szczegóły. Nawet w czasach postępującej cyfryzacji i robotyzacji ważne są takie środki reklamowe jak wspomniane długopisy z logo!